Autorica: Zvjezdana Balija, odgajateljica
Pobuditi stvaralački duh kod djece nije uvijek jednostavno ni lako. Djeci je potrebna dobra motivacija i vođenje u stvaralačkoj aktivnosti gdje voditelj treba znati do koje se mjere smije uplitati kako ne bi ugrozio dječje stvaralaštvo. Voditelj se treba prilagoditi svakoj situaciji i prihvatiti dječje inicijative, odnosno pomoći drugačijim pristupom ukoliko se pojavi stereotipnost ili stvaralačka blokada kod djece.
Postoji puno načina kako potaknuti dječje govorno stvaralaštvo. Evo nekoliko primjera:
Pričamo priču
S djecom predškolskog uzrasta igramo nekoliko verzija ove igre. Djeca sjede u krugu. Voditelj započinje rečenicu izgovorivši prvu riječ. Dijete koje sjedi pokraj voditelja treba nastaviti rečenicu tako da ponovi prvu riječ i doda novu. Treće dijete ponavlja prve dvije riječi, dodaje novu riječ i tako redom djeca nadopunjuju riječi da sve bude smisleno. U originalnoj verziji djeca koja u ponavljanju pogriješe ispadaju iz igre. No, to ne mora biti tako ukoliko nam je bitno dati podršku djeci koja su nesigurna ili slabije pamte.
U jednoj od verzija pričanja priča prvo dijete kaže prvu rečenicu, a svako sljedeće dijete dodaje novu rečenicu stvarajući priču. Ponavljanje prethodnih rečenica nije nužno.
Slika
Odaberemo sliku ili fotografiju iz nekog kalendara koja može prikazivati prirodu, predmet, građevinu ili neki drugi motiv. Sliku stavimo ispred djece te ih potičemo da razmišljaju o ugođaju slike, emocijama koje slika budi u njima, vremenu kada je snimljena i sl. Možemo ih poticati da razmišljaju o onom što se ne vidi na slici. Na primjer, ako se radi o nekom predmetu – čiji je, kako je tu dospio i sl.
Nakon što smo malo zagolicali dječju maštu možemo zajednički ispričati priču tako da jedno dijete počne pričati pa se redom djeca nadovezuju zaplićući i otplićući radnju sve dok je ne dovedu do kraja.
Djeca mogu izmisliti priču u manjim skupinama, a ako je u grupi manji broj djece, svatko može izmisliti svoju priču.
Priča na zadane slike
Raznovrsne sličice koje možemo uzeti iz društvenih igara poput igre memory, Crnog Petra i sl. mogu nam poslužiti kao poticaj za pričanje priča. Djeca sjede u krugu pa redom iz hrpe sličica izvlače po 3 do 5 sličica. Na temelju izvučenih sličica izmišljaju priču koja ima početak, zaplet i rasplet.
Vježba za pisanje priče
Dok prethodne aktivnosti možemo raditi s djecom predškolske i školske dobi, ova je namijenjena samo djeci školske dobi koja su već dobro ovladala vještinom pisanja.
Djeca sjede u krugu. Svako dijete ima papir, olovku i podlogu na kojoj piše. Dobivaju sljedeće upute od voditelja:
– napišite prvu stvar koja vam padne na pamet,
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– ispod prethodne riječi napišite asocijaciju na prethodnu riječ,
– proslijedite papir osobi desno od sebe.
Ponavljati tako dok na svakom papiru ne bude deset riječi, vodeći računa da je svaka nova riječ asocijacija na prethodnu riječ.
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– zaokružite tri riječi u stupcu i povucite crtu ispod zadnje riječi,
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– ispod crte napišite ime slavne osobe, realne osobe ili lika iz priče,
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– napišite naziv predmeta koji se može naći u domaćinstvu, kuhinji, garaži ili vrtu,
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– napišite neki stvaran ili izmišljen problem,
– proslijedite papir osobi desno od sebe,
– napišite priču u koju su uključene tri zaokružene riječi, pojavljuje se navedeni problem i u kojoj se slavna osoba koristi navedenim predmetom da bi riješila navedeni problem.
Vrijeme pisanja je deset minuta. Nakon izvršenog zadatka svatko naglas pročita svoju priču, a zatim otkrije riječi koje su bile zadane.
(Vježba s radionice udruge „Kreativni trening“)